تبلیغات

زنده رود باغبادران

زنده رود باغبادران - طرح موزه هنرهای صخره ای باغبادران

« باغبادران پایتخت طبیعت و گردشگری استان اصفهان »

طرح موزه هنرهای صخره ای باغبادران

تاریخ:دوشنبه 19 خرداد 1393- 12:30 ب.ظ

مدتهای مدید است گروهی از دوست داران فرهنگ، دلسوزان آداب و سنن و دانایان علوم مختلف در منطقه ی باغبادران گرد هم آمده اند . توانمندی های توسعه ی این سامان را شناسایی کرده و تحقیقات و تتبعات بسیاری در زوایای مختلف هویدا و مهجور باستان شناسی و تاریخ ، فرهنگ و مدنیت ، قوم شناسی و تبار شناسی ، جغرافیا و زمین شناسی و غیره در این منطقه ی از هر لحاظ مستعد و توانمند به ثمر رسانده اند و در حد بضاعت و توان خود با توجه به عشق و علاقه شان به این زیست گاه یا زاد گاه بیبدیل و بی نظیر قدم هایی را در جهت ، کشف و ثبت آثار ، معرفی توانمندی ها و جاذبه ها ، جمع آوری اسناد و مدارک ، شواهد و قرائن و اشیاء مردم شناسی و مکشوفه ی باستان شناسی و زمین شناسی در منطقه برداشته اند .

این گروه در درازنای سنوات فعالیت خود پیوسته در تقلا بوده است تا در جهت به ثمر رساندن طرح های کار آمد در حیطه ی صنعت گسترده ی گردشگری قدم بردارد که در این طریق طرح هایی مطرح نموده ، برخی تاحدودی به نتیجه رسیده و برخی ناکام مانده اند لذا متعاقبا اعضای گروه به صرافت افتاده اند تا این طرحها را با شهرداری محترم باغبادران در میان بگذارند و جهت اجرای آنها استمداد بطلبند . چرا که مشاهده میشود شهردار محترم حاضر بر مسند ،اعضای محترم شورای اسلامی شهر و همینطور معاونت محترم شهرداری از طرح های گردشگری استقبال میکنند ، بنابراین گروه توسعه فرهنگی گردشگری باغبادران ضمن تقدیر از این اقتدار و هوشمندی استدعا دارد مسئولین محترم شهرداری طرح های این گروه را جهت بررسی بپذیرند و افتخار پیوستن این گروه را با آن شهرداری  در جهت عنوان و همکاری در اجرای طرح های گردشگری تفویض بفرمایند.

موزه ی هنر های صخره ای – مقدمه

مدت زیادی از کشف محوطه ی عظیم سنگ نگاره های تیمره به همت گروه هنرهای باستانی با سرپرستی پروفسور رسول بشاش و مداومت ها و پیگیری های استاد محمد ناصری فرد در شهرستان خمین نمیگذرد ، ولی این فعالیت ها که به کشف چند محوطه ی سنگ نگاره دار rock art area در استان مرکزی دامن زد در مدت کمتر از سه سال چنان موج عظیمی از اکتشافات محوطه های سنگ نگاره دار، نگارش مقاله ها و کتب ، برگزاری همایش ها و شکل گیری تورهای بی نظیر داخلی و خارجی برای دیدار از این محوطه های بی بدیل و حیرت انگیز را به راه انداخت که میتوان از آن به عنوان یک انقلاب باستان شناسی – گردشگری یاد کرد.



j24jdtoxjfdprxk97g6j.jpg

-محقق، باستانشناس، نویسنده کتاب سنگ نگاره های ایران  استاد محمد ناصری فرد



ihfm4iqjf9u9eckg1ikn.jpg

_ دکتر ناصری فرد و استاد غلامعلی رضوانی باغبادرانی در محل سنگ نگاره های دشت تیمره خمین


در مدت سه سال بیش از چهل محوطه ی سنگ نگاره دار شناسایی شد محوطه هایی که قدمت برخی از نقش های موجود در آنها به چهل و پنج هزار سال میرسد . محوطه های سنگ نگاره داری مملو از نقش های باستانی که بر روی نظریه های تاریخ روایی خط بطلان میکشند و اهل مطالعه را از گرد اوراق و نگاشته های موهوم شرق شناسان به نزد خود دعوت میکنند تا حقیقت پشت پرده ی تاریخ را بنا بر نگاشته ها و نگاره های خود مردمان باستان دریابند .


هنر صخره ای یا عنوان شناخته تر شده ی این عبارت در ایران (سنگ نگاره ها) امروزه در ذهن افرادی که در جهان با این تعاریف آشنا هستند محوطه هایی را در طول دره ها و بر میانه ی دشت ها و پایکوه ها متبادر میکند با بوم نگاره هایی با تعداد مختلف.



پاییز سال 1387 نگارنده موفق به کشف یک محوطه هنر صخره ای در مجاورت حوزه مسکونی شهر باغبادران و ثبت آن در سیاهه ی آثار ملی و محوطه های سنگ نگاره دار ایران شدم صخره ای که از دیر باز نزد مردمان محلی مقدس تلقی میشد و حالت تقدس آن از ادیان پیش از اسلام منتقل و اسلامی گشته بود ، قدمت نقوش نقر شده بر این صخره بعضا به هزاره سوم پیش از میلاد میرسد که طی بازدید هیات پژوهش بر سنگ نگاره های ایران به سرپرستی محمد ناصری فرد قدمت گذاری شده و همراه با اطلاعات دیگری در کتاب سنگ نگاره های ایران نماد های اندیشه نگار به چاپ رسیده است .

 

یک موزه ی هنر های صخره ای مجموعه ای از بوم نگاره های چند نقش (multi role) و تک نقش (single role) اصلی باستانی را که به علت فرسایش فیزیکی یا شیمیایی از صخره ی مادر جدا شده اند و یا ابتداً پراکنده نقر گشته اند و وجود آ«ها در منطقه ی هنر صخره ای امکان سرقت و یا تخریب آنها را در پی دارد را جمع آوری کرده ور در فضای موزه ای از آنها نگهداری میکند .در کنار نگاره های موجود این دسته میتوان از اشیاء باستانی و تاریخی دیگری نیز که در گروه هنر های صخره ای – سنگی دسته بندی میشوند نگهداری کرده و این آثار را جهت بازدید علاقه مندان جمع آوری نمود ، در اینجا به برخی از این آثار اشاره میکنم :مجستمه های سنگی با کاربرد های مختلف نظیر تزئینی و آیینی برای مثال نمونه ی آیینی آن شیرهای سنگی موجود در قبرستانهای قدیمی است .  سنگ قبرهای قدیمی دارای حجاری های با ارزش هنری و خطوط زیبا که قابلیت مطالعه داشته باشند نیز به این لیست اضافه میشوند.علاوه بر این مولاژ سنگ نگاره های مناطق دیگر همچنین عکسها، اسناد و مدارک مرتبط نیز از جمله اشیاء تجهیز موزه ی مزبور هستند. 




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر